Matryca cen godzinowych pozwala;
czy obecnie, bez znajomości danych z matrycy cen godzinowych zarządzanie energią elektryczną czy to w firmie czy w biznesie energetycznym jest możliwe ?
Matryca cen godzinowych energii elektrycznej to narzędzie do określenia:
1) kształtowania cen energii elektryczne w poszczególnych przedziałach godzinowych doby
2) odchyleń indeksów branżowych w stosunku do indeksu odniesienia, którym dla I-Fix będzie indeks TGe24_m
3) odchyleń przedziałów godzinowych cen w stosunku do indeksu odniesienia, którym dla I-Fix będzie indeks TGe24_m
dane dotyczą danego miesiąca oraz roku. Źródłem danych o cenach godzinowych energii elektrycznej jest Towarowa Giełda Energii w Warszawie, a notowania cen godzinowych dotyczą rynku dnia następnego (RDN).
Cena profilu jest zawsze wyrażana w PLN/1 MWh. Ceną profilu są mi. popularne indeksy giełdowe dla fotowoltaiki (TGePVm – maj 2024 r. 265,6 PLN/MWh) czy wiatru na lądzie (TGeONSHOREm – maj 2024 r. 368,4 PLN/MWh).
Profil ceny jest wyrażony w procentach (%) i informuje o różnicy pomiędzy ceną średnią godzinową i ceną średnią dla danego przedziału godzinowego. Dla przykładu profil ceny dla górki wieczornej w lipcu 2023 r. wyniósł 696,9 PLN/MWh przy TGe24_m na poziomie 521,7 PLN/MWh. Tak więc profil ceny dla godzin 19:00 do 20:59 wyniósł 33,6% tzn. cena w tych godzinach była wyższa od ceny średniej o 33,6%. TGe24_m dla matrycy cen godzinowych będzie indeksem odniesienia, a jest to średnia arytmetyczna dla danego miesiąca wszystkich indeksów dziennych TGe24. Natomiast TGe24 jest średnią arytmetyczną 24 cen godzinowych danej doby dla I-Fix TGE w Warszawie.
Cena profilu może wyrażać cenę energii jaką otrzymamy dla danej charakterystyki wytwarzania mi. dla fotowoltaiki czy wiatru na lądzie. Jest to cena średniomiesięczna uwzględniająca ilość energii, która została wyprodukowana w danej godzinie danego miesiąca oraz cenie dla tej godziny. Indeksy takie jak TGePVm i TGeONSHOREm reprezentują odpowiednio cenę profilu dla fotowoltaiki i wiatru na lądzie.
Do grupy cen profili średnio arytmetycznych należy zaliczyć np. cenę profilu przedziału godzinowego 19:00 do 21:59 liczona jest na podstawie pomiarów z 3 godzin tj. 19,20 i 21 jako średnia arytmetyczna.
Przykładem średnio-ważonej ceny profilu jest cena profilu TGePVm, ponieważ jego konstrukcja opiera się o wagi, którymi są generacje PV w poszczególnych godzinach doby. Również cena profilu TGeONSHOREm jest przykładem ceny profilu średnioważonego gdyż tak jak dla ceny profilu TGePVm wykorzystywane są wagi generacji wiatrowej w danej godzinie oraz odpowiednie ceny godzinowe.
Profil ceny godzinowej jest to odchylenie średniej ceny danego profilu w stosunku do ceny indeksu odniesienia TGe24_m określonego na TGE w Warszawie. Możemy wyróżnić następujące profile cen godzinowych:
– profil ceny przedziału godzinowego 19:00 do 21:59 – tzw. wieczorna górka cenowa
– profil ceny przedziału godzinowego 9:00 do 16:59 – tzw. profil fotowoltaiki tj. w tym przedziale godzinowym PV generuje ponad 75% wolumenu
– profil ceny przedziału godzinowego 6:00 do 8:59 – tzw. poranna górka cenowa
– profil ceny przedziału godzinowego 0:00 do 5:59 – tzw. poranna dolina cenowa
– profil ceny godzin mocowych – dla dni roboczych od 7 do 21-59
– profil ceny dni wolnych – średnia cena w dni ustawowo wolne
– profil ceny dni roboczych – średnia cena w dni ustawowo robocze
Poniższa tabela przedstawia kształtowanie się profili cen dla przedziałów godzinowych w 2023 r. w stosunku do ceny profilu wzorcowego TGe24_m
Przedziały godzin | sty 23 | lut 23 | mar 23 | kwi 23 | maj 23 | cze 23 | lip 23 | sie 23 | wrz 23 | paź 23 | lis 23 | gru 23 | 2023 r. |
23:00 – 6:59 | -7,8% | 0,8% | -11,1% | ||||||||||
6:00 – 8:59 | 5,8% | 8,0% | 2,7% | ||||||||||
9:00 – 16:59 | 10,6% | -15,8% | -19,2% | 9,9% | |||||||||
17:00 – 18:59 | 5,8% | 37,0% | |||||||||||
19:00 – 21:59 | 7,2% | 34,6% | 41,3% |
Pełna wersja danych profilu cen przedziałów godzinowych dostępna na szkoleniach;
Strategie zakupowe energii elektrycznej w firmie, procesy zakupowe, a procesy wytwórcze – szkolenie
Opłacalność projektów Fotowoltaicznych, Onshore, Magazynów energii – szkolenie
Poniższa tabela przedstawia kształtowanie się profili cen dla przedziałów godzinowych w 2024 r. w stosunku do ceny profilu wzorcowego TGe24_m
Przedziały godzin | sty 24 | lut 24 | mar 24 | kwi 24 | maj 24 | cze 24 | lip 24 | sie 24 | wrz 24 | paź 24 | lis 24 | gru 24 | 2024 r. |
23:00 – 6:59 | -8,0% | 8,1% | -10,8% | -22,1% | |||||||||
6:00 – 8:59 | 7,8% | -0,9% | 4,8% | ||||||||||
9:00 – 16:59 | |||||||||||||
17:00 – 18:59 | 23,5% | 19,2% | |||||||||||
19:00 – 21:59 | 6,6% | 84,5% |
Pełna wersja danych profilu cen przedziałów godzinowych dostępna na szkoleniach;
Strategie zakupowe energii elektrycznej w firmie, procesy zakupowe, a procesy wytwórcze – szkolenie
Opłacalność projektów Fotowoltaicznych, Onshore, Magazynów energii – szkolenie
To jeden z wielu przypadków wykorzystania w praktyce matrycy cen godzinowych. Jeżeli chcemy określić czy ze sprzedaży energii z naszej farmy PV uzyskam cenę większą czy też cenę niższą niż cena średnia. Analizując dane dla PV nie możemy brać pod uwagę całego roku gdyż 80% wolumenu energii produkowana jest od marca do października. Tak więc profil ceny dla PV musi być obliczany dla 8 miesięcy to jest od III do X danego roku przy uwzględnieniu średniej arytmetycznej. W przypadku średniej ważonej możemy wziąć pod uwagą okres 12 miesięcy.
Matryca za 2023 r. udostępniana jest bezpłatnie z naszymi szkoleniami – Zobacz
Matryca cen godzinowych TGE – cena w PLN | |||
Produkt | Szkolenie | Martyca- (1) | Martyca-(2) |
Matryca ze szkoleniem | tak | 950 | 1 450 |
Matryca bez szkolenia | nie | 1 550 | 1 850 |
(1) – Matryca – zakup jednorazowa | |||
(2) – Matryca – zakup z 12 miesięczną aktualizacją – aktualizacja do 3 dnia roboczego |
Zobacz nasze szkolenia
Prognozowanie krótko i długoterminowe cen energii elektrycznej, rynek SPOT i OTF – Szkolenie
Analizy statystyczne Rynku Energii Elektrycznej w Polsce – SZKOLENIE
Opłacalność projektów Fotowoltaicznych, Onshore, Magazynów energii – szkolenie
Strategie zakupowe energii elektrycznej w firmie, procesy zakupowe, a procesy wytwórcze – szkolenie