Kluczowym dokumentem wymaganym przez banki finansujące PV jest Biznesplan (nazywany też studium wykonalności), który musi zawierać następujące elementy:
Wykaz kluczowych elementów do finansowania PV
- Zestawienie nakładów inwestycyjnych
- Harmonogram realizacji przedsięwzięcia
- Plan inwestycyjny – wydatki inwestycyjne netto CAPEX w okresie realizacji inwestycji
- Uproszczony harmonogram naliczonego a podlegającego zwrotowi podatku VAT
- Zapotrzebowanie na kapitał inwestycyjny – źródła finansowania
- Zapotrzebowanie na kapitał obrotowy – źródła finansowania
- Kalkulacja bankowego kredytu inwestycyjnego
- Kalkulacja bankowego kredytu krótkoterminowego
- Kalkulacja pożyczek udzielonych spółce przez jej udziałowców
- Amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
- Projekcja rocznych odpisów amortyzacji
- Projekcja sprzedaży
- Projekcja kosztów operacyjnych OPEX
- Prognoza bilansu – wersja pełna
- Prognoza rachunku zysków i strat – wersja pełna
- Prognoza przepływów pieniężnych – wersja pełna
- Prognoza przepływów pieniężnych projektu
- NPV, IRR – sporządzone w oparciu o przepływy pieniężne projektu
- Prosta stopa zwrotu
- Analiza wskaźnikowa
- Analiza wrażliwości
- Analiza wrażliwości – zmienne krytyczne
- Analiza wskaźnika DSCR (Debt Service Coverage Ratio)
- Opinia organów skarbowych – podatki i stawki amortyzacji
Kluczowe dokumenty do analizy kredytowej
Poniżej przedstawiamy komplet wymaganych dokumentów do przeprowadzenia analizy kredytowej i wydania przez Bank decyzji kredytowej:
- Biznes plan inwestycji wraz z prognozą finansową na okres kredytowania
- Referencje planowanej do zastosowania technologii
- Warunki techniczne przyłączenia do sieci elektroenergetycznej wraz z projektem przyłączenia do sieci
- Umowa przyłączeniowa do sieci elektroenergetycznej – ewentualnie warunki przyłączenia
- Promesa koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej wydane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki
- Dokument potwierdzający wygranie aukcji na sprzedaż energii odnawialnej wydany przez Urząd Regulacji Energetyki – w przypadku uczestnictwa w systemie aukcyjnym
- Umowy na sprzedaż całej wyprodukowanej energii elektrycznej na łączną kwotę nie niższą niż wielkość przychodów z tego tytułu określoną w biznesplanie (na etapie oceny wniosku dopuszcza się przedstawienie listu intencyjnego)
- Raport produktywności farmy, tj. dokumentacja projektowa, zawierającą obliczenia prognozowanej produkcji energii (produkcja roczna i rozkład miesięczny) wraz z danymi stanowiącymi ich podstawę, w tym:
– ocena zasobów energii słonecznej dla Projektu,
– dane techniczne dotyczące planowanych do zakupu paneli fotowoltaicznych
- Decyzje administracyjne z zakresu ochrony środowiska, m.in.:
– wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu
decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji
– raport oddziaływania na środowisko (jeżeli był wymagany) lub informacja o wpływie przedsięwzięcia na środowisko, stanowiąca podstawę uzyskania decyzji środowiskowej
- Ostateczna decyzja – pozwolenie na budowę (na etapie oceny wniosku może być zamienny projekt budowlany)
- Harmonogram rzeczowo – finansowy inwestycji podpisany przez Kredytobiorcę oraz osobę posiadającą stosowne uprawnienia
- Dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością na której realizowana będzie inwestycja – umowa najmu/dzierżawy
- Dokumenty rejestrowe i formalno-prawne Inwestora
- Dokumenty potwierdzające aktualne zaawansowanie rzeczowe i finansowe inwestycji.
- Umowa Spółki SPV z późniejszymi zmianami lub tekst jednolity,
- Dokumenty umożliwiające dokonanie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Kredytobiorcy:
- sprawozdanie finansowe (tj. bilans, rachunek zysków i strat, informacja dodatkowa, sprawozdanie z działalności)
- opinia i raport biegłego rewidenta, rachunek przepływów pieniężnych, zestawienie zmian w kapitale własnym
- uchwały o zatwierdzeniu sprawozdań finansowych i podziale wyniku finansowego
- informacja dodatkowa – formularz w załączeniu
- Dokumenty umożliwiające dokonanie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej udziałowca:
- Zaświadczenie z ZUS i US o braku zaległości Kredytobiorcy – wymagane przed decyzją kredytową ( ważność 1 miesiąc od wydania)
- Propozycje zabezpieczeń
- Kontrakty lub inne dokumenty potwierdzające dostawę i montaż urządzeń oraz wykonanie całej infrastruktury niezbędnej do prowadzenia prawidłowej eksploatacji, w tym:
– gwarancje dobrego wykonania kontraktu,
– gwarancje techniczne urządzeń,
– gwarancje dostępności,
– rękojmia,
– umowy serwisowe
– w przypadku elektrowni fotowoltaicznych: gwarancje określonej wydajności w całym okresie kredytowania
– umowy z wykonawcami (jeśli dotyczą)
- Polisy ubezpieczeniowe realizowanej inwestycji oraz mienia Kredytobiorcy, od wszystkich rodzajów ryzyk (w tym: od ognia i zdarzeń losowych, rabunku, wandalizmu, kradzieży, ryzyk nieprzewidzianych, od utraty zysku spowodowanej zdarzeniami losowymi oraz od odpowiedzialności cywilnej) w trakcie realizacji i eksploatacji inwestycji.
Dziękujemy za odwiedzenie naszej strony – zapraszamy na szkolenie z niniejszej tematyki